home

"The Great Maddening" - CD

"Imperium Grotesque" - CD

DARKENTRIES.BE

Deze band werd opgericht in Luxemburg in 1996 en opereerde eerst onder de naam Vindsval. Hun eerste album “Imperium Grotesque” - nog steeds onder de naam Vindsval - dateert van 1999. Pas eind 2006 veranderden ze hun naam in Le Grand Guignol naar het beruchte Parijse horrortheater en uiteindelijk verscheen dan de opvolger “The Great Maddening”: 11 songs (55 minuten) plus een cd-rom track, de video van “Madness And Her Thousand Young”. Le Grand Guignol combineert grunts met ijselijk hoge sopranenzang, koorzangen, evil gefluister en gestoord gelach. In “Mens Insana In Corpore Insano” zit zelfs een vocoder stemmetje. Klassieke violen, piano en clavecimbel worden gemixt met synths en metalgitaren. De gekte druipt er langs alle kanten af – luister bijvoorbeeld eens naar “The Healing Process” - en het album maakt zijn titel “The Great Maddening” dan ook meer dan waar. Elementen van black en death in een klassiek georchestreerd jasje; Le Grand Guignol brengt extreme metal gecombineerd met catchy tunes en gloomy sfeertjes. Zelf noemen ze het – heel toepasselijk - ‘grotesque metal’. Dit is bombastische, symfonische metal voor fans van Battlelore en Hollenthon. Evenals genoemde bands is Le Grand Guignol onmogelijk serieus te nemen, maar wel heel erg leuk. Zo over the top dat het zelfs ronduit hilarisch wordt. Drie bandleden zijn ook actief bij Falkenbach en gitarist Patrick is naast Falkenbach ook nog actief (geweest?) in Umbra Et Imago en – verrassend want echt een heel ander genre – Rome. Houdt u van een potje lekker geschifte metal, hard en toch melodieus, dan moet u dit zeker eens beluisteren op http://www.myspace.com/legrandguigno1 [HV]

back